آموزش

ماینینگ ارزهای دیجیتال: بررسی جامع و همه‌جانبه

ماینینگ ارزهای دیجیتال ؛ استخراج ارزهای دیجیتال

مقدمه‌ای بر ماینینگ ارزهای دیجیتال ؛ استخراج ارزهای دیجیتال

در این مقاله از آکادمی نیکخوی به بررسی مایننیگ ارزهای دیجیتال یا همان استخراج ارزهای دیجیتال می پردازیم. اینکه ماین ارزهای دیجیتال چیست و چگونه ماین ارز دیجیتال انجام دهیم را بررسی می کنیم. آیا ماینینگ رمزارزها صرفه اقتصادی دارد؟ چه موانعی بر سر راه ماین ارزهای دیجیتال وجود دارد. و اینکه ماینر چیست؟ انواع ماینر چیست؟ همگی را با بررسی جامع در این مقاله ارائه می دهیم.

ماینینگ ارزهای دیجیتال، که به معنای استخراج ارزهای دیجیتال است، فرآیندی است که در آن تراکنش‌های جدید در شبکه‌های بلاکچین تأیید می‌شوند و به زنجیره‌ی بلوکی اضافه می‌شوند. در عین حال، ماینرها (استخراج‌کنندگان) به عنوان پاداش، ارز دیجیتال جدیدی را دریافت می‌کنند. ماینینگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های دنیای مدرن و پویای ارزهای دیجیتال است که نیازی به دانش تحلیلی مانند تحلیل فاندامنال یا تکنیکال نظیر پرایس اکشن و … ندارد. این فرآیند، شالوده و ستون فقرات بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب و در رأس همه آن‌ها بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

ماینینگ نه تنها راهی برای کسب درآمد است، بلکه نقشی حیاتی در حفظ امنیت و یکپارچگی شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر اثبات کار ایفا می‌کند. اهمیت ماینینگ به‌اندازه‌ای است که امروز خود صنعتی مستقل در کنار صنعت ارزهای دیجیتال تشکیل داده است. این فرآیند نه تنها نیاز به قدرت محاسباتی بالا و تجهیزات پیشرفته دارد، بلکه شامل حل مسائل پیچیده ریاضی و استفاده از الگوریتم‌های خاص نیز می‌شود که در نهایت به ایجاد یک فضای امن و غیرمتمرکز برای انجام تراکنش‌ها کمک می‌کند.

ماینینگ چیست؟ استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال فرایندی است که طی آن کوین‌های جدید بین اعتبارسنج‌ها توزیع می‌شود. همچنین تراکنش‌های جدید نیز از طریق فرایند استخراج تایید شده و به بلاک چین افزوده می‌شوند. ماینینگ توسط سخت‌ افزارهایی که معادلات بسیار پیچیده ریاضی را حل می‌کنند انجام می‌شود. اولین سخت افزاری که بتواند یک معادله ریاضی را حل کند، آن بلاک را به بلاک چین اضافه کرده و پاداش مربوطه را دریافت می‌کند. سپس این فرایند برای بلاک‌های بعدی تکرار می‌شود.

ماینینگ ارزهای دیجیتال ؛ استخراج ارزهای دیجیتال چیست

ماینینگ (Mining) یا همان استخراج ارزهای دیجیتال، فرایندی است که طی آن، واحدهای جدید ارزهای دیجیتال ایجاد و تراکنش‌ها بر روی بلاک چین تأیید می‌شوند. ماینینگ یکی از ارکان اصلی شبکه‌های مبتنی بر اجماع اثبات کار (PoW) محسوب می‌شود. ماینرها یا استخراج‌کنندگان با به کارگیری قدرت محاسباتی سیستم‌های پردازنده خود، در تأیید تراکنش‌ها و تأمین امنیت شبکه سهیم می‌شوند. ماینرها در ازای این مشارکت، پاداش ماینینگ در قالب واحدهای جدید آن ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

در واقع، ماینینگ یک سیستم غیرمتمرکز برای تأیید تراکنش‌ها است که نیازی به اعتماد به یک نهاد مرکزی ندارد. ماینرها با رقابت برای حل یک مسئله ریاضی، در واقع در حال رقابت برای کسب حق تأیید تراکنش‌ها و اضافه‌کردن بلاک بعدی به بلاک چین هستند. هر ماینری که زودتر از بقیه پاسخ مسئله را پیدا کند، برنده این رقابت بوده و پاداش خود را در قالب ارز دیجیتال دریافت می‌کند.

توضیح بیشتر

ماینینگ در ابتدا با استفاده از پردازنده‌های معمولی کامپیوترها انجام می‌شد. اما با گذشت زمان و افزایش رقابت، استفاده از پردازنده‌های گرافیکی (GPU) و دستگاه استخراج تخصصی موسوم به ای‌سیک (ASIC) رایج شد. این تجهیزات پیشرفته، قدرت پردازش بسیار بالاتری نسبت به CPUهای معمولی دارند و شانس ماینر را در کسب پاداش افزایش می‌دهند.

ماینرها انرژی الکتریکی قابل‌توجهی مصرف می‌کنند و هزینه این مصرف انرژی باید از پاداش ماینینگ جبران شود تا استخراج سودآور باشد. بنابراین ماینرها همواره به دنبال مکان‌هایی با برق ارزان‌قیمت هستند تا بتوانند سودآوری خود را افزایش دهند.

اصطلاح‌های مهم برای استخراج ارزهای دیجیتال

در فرایند استخراج ارز دیجیتال اصطلاح‌هایی هستند که به کار برده می‌شوند و افرادی که می‌خواهند استخراج ارزهای دیجیتال را آغاز کنند، باید با این مفاهیم آشنا شوند. در ادامه با این اصطلاح‌ها آشنا می‌شویم:

آشنایی با مفهوم ماینر در استخراج ارز دیجیتال

با پیدایش و گسترش ارزهای دیجیتال، افراد مختلفی از سراسر دنیا توانستند با ابزارهای مختلف مانند کامپیوترها و رایانه‌های رومیزی و پلتفرم‌های مختلف مانند تریدینگ ویو اقدام به استخراج ارز دیجیتال کنند. در بیانی ساده می‌توان گفت به تمامی افرادی که سیستم خود را در اختیار شبکه بلاک چین قرار می‌دهند، ماینر می‌گویند. در حقیقت تمامی نودها ماینر هستند.

ماینرها همان صاحبان دستگاه‌های سخت افزاری هستند که با نظر خود و با کمک دستگاه ماینر، مسائل پیچیده را حل می‌کنند. این اقدام باعث می‌شود تا ماینرها امتیاز و پاداش اتصال یک بلاک به انتهای بلاک چین را کسب کنند. یا اینکه با به اشتراک گذاری قدرت هش دستگاه ماینر، بتوانند شانس خود را در استخر استخراج کنندگان برای دریافت سود افزایش دهند.

درصورت علاقه مندی به ماین ارز دیجیتال: دوره ماینینگ امید فدوی را پیشنهاد می کنیم.

آشنایی با مفهوم استخر استخراج کنندگان

با گذشت زمان و با افزایش تعداد ماینرها، سختی شبکه نیز افزایش پیدا کرده و حل معادلات ریاضی نیاز به توان محاسباتی بیشتری پیدا کرده است. این موضوع سبب می‌شود تا شانس ماینرهای شخصی برای استخراج ارز دیجیتال کاسته شده و در نتیجه مقدار دریافت سود و پاداش تا حد زیادی کاهش پیدا کند. استخر استخراج کنندگان شامل گروهی از ماینرهای ارزهای دیجیتال از تمامی دنیا است که قدرت محاسباتی و حل معادلاتی خود را برای استخراج بلاک جدید به‌صورت مجازی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در واقع گروهی از استخراج کنندگان، از طریق شبکه دیجیتال با یکدیگر ادغام می‌شوند و استخر ماینینگ را تشکیل می‌دهند. در این استخر، استخراج کنندگان برای پردازش‌های قوی‌تر با یکدیگر همکاری می‌کنند و تمرکز همگی آن‌ها در استخر است تا هرچه زودتر معادله را حل کرده و به سوددهی برسند.

ماینینگ ارزهای دیجیتال ؛ استخراج ارزهای دیجیتال چیست ماین کریپتو

برای مثال هنگامی که رمزارز بیت کوین ( BTC۶۵,۵۴۰ ) ظهور کرد، امکان استخراج این ارز با استفاده از کامپیوتر شخصی نیز امکان پذیر بود. امروزه و با سخت‌تر شدن فرایند استخراج و سرمایه گذاری افراد و شرکت‌های گوناگون برای صنعت و ایجاد فارم‌های استخراجی بزرگ با هزاران ماینر، ماینرهای شخصی از کار استخراج فاصله گرفتند. برای حفظ ماینرها در بازار رقابتی استخراج ارزهای دیجیتال، مفهومی  تحت عنوان استخر استخراج کنندگان ابداع شد. اگر استخری که ماینرها تشکیل می‌دهند موفق شود، پاداش ماینرها همان توکن‌های ارزهای دیجیتال است و این پاداش میان اعضای استخر با توجه به قدرت پردازشی هریک که در اختیار شبکه قرار می‌دهند، تقسیم می‌شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: بیت کوین چیست؟

آشنایی با مفهوم مزرعه استخراج ارزهای دیجیتال

فارم ماینینگ یا مزرعه ماینر به عنوان یکی از بهترین راه‌های استخراج ارز دیجیتال شناخته می‌شود. سرمایه گذاران برای استخراج ارزهای دیجیتال از دستگاه‌های محاسباتی پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که استفاده از این دستگاه‌های پیچیده در فضای خانه یا اداره به دلیل صدای زیاد و مصرف بسیار زیاد برق امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل استخراج کنندگان برای انجام معاملات در ابعاد بزرگ، به فارم (Farm) یا مزرعه استخراج ارزهای دیجیتال رو می‌آورند. فارم محیطی است که در آن چندین هزار دستگاه و کامپیوتر نگهداری می‌شوند که دارای انرژی قابل توجهی هستند و برق بسیار زیادی نیز مصرف می‌کند.

برای مشاهده تمامی دوره های مطرح آموزش ارز دیجیتال کلیک کنید:
دوره های آموزش بازار ارز دیجیتال

به همین دلیل فارم‌ها به خنک کننده‌های گسترده‌ای نیاز دارند. از آنجایی که این دستگاه‌ها سروصدای زیادی دارند، بهتر است در مناطقی دور از محیط‌های مسکونی نگهداری شوند تا صدای آن‌ها کسی را آزار ندهد و در مصرف برق نیز صرفه جویی شود. به دلیل اینکه فارم‌ها به دستگاه‌های خنک کننده نیاز دارند، بهتر است در مناطق سردسیری نگهداری شوند و به همین دلیل، مناطق سردسیر به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب و کاهش هزینه‌های دستگاه‌های تهویه، برای ساخت این مزرعه‌ها محیط مناسبی محسوب می‌شوند. وظیفه مزرعه استخراج رمزارزهای دیجیتال، تایید تراکنش‌های ارزی و ارسال آن‌ها به بلاک چین است و ماینرها وظیفه ایمن سازی شبکه و نظارت بر استخراج ارزها را بر عهده دارند.

آشنایی با مفهوم هش ریت (HashRate) در ماینبنگ ارز دیجیتال

در استخراج ارز دیجیتال هش واحد اندازه گیری برای کارایی یک دستگاه ماینر است و میزان سرعتی که سیستم ماینر قادر به حل هش شده و پاداش دریافت می‌کند را نشان می‌دهد. در استخراج بیت کوین، بلاک‌های ناشی از تراکنش‌های پذیرش شده، قبل از اضافه شدن به بلاک چین، باید هش شوند که به فرایند هش شدن بلاک‌های تایید شده، هشینگ گفته می‌شود.

انواع ماینینگ

خرید ارز دیجیتال انتخاب بسیاری از افرادی است که می‌خواهند انجام معاملات پرسود را آغاز کنند؛ اما در این میان افراد زیادی نیز هستند که استخراج ارز دیجیتال را ترجیح می‌دهند. انجام فرایند استخراج ارز دیجیتال از طریق چند روش امکان پذیر است که هرکدام از این روش‌ها محدودیت‌ها و مزیت‌هایی دارند و استخراج کنندگان می‌توانند یکی از این روش‌ها را برای استخراج انتخاب کنند. در ادامه با هریک از این روش‌ها آشنا می‌شویم:

در دنیای ماینینگ، روش‌های مختلفی برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند، از جمله:

ماینینگ CPU استخراج ارز دیجیتال از طریق سی پی یو (CPU)

این روش قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع استخراج است که در آن از پردازنده‌های مرکزی (CPU) برای حل معادلات ریاضی استفاده می‌شود، اگرچه این روش به دلیل سرعت پایین و کارایی کم به مرور زمان کمتر مورد استفاده قرار گرفته است، اما هنوز هم برخی از ارزها مانند مونرو (Monero) از این روش پشتیبانی می‌کنند. در دنیای امروزی افراد و ماینرهای کمتری این روش را به عنوان متدی برای استخراج رمزارزها به کار می‌برند که چند دلیل عمده دارد.

اول اینکه استخراج کریپتوکارنسی‌ها از طریق CPU سرعت بسیار پایینی دارد و ممکن است ماینرها چندین ماه کوچکترین درآمدی از استخراج کسب نکنند. نکته دوم این است که استخراج از طریق CPU یا همان واحد پردازش مرکزی مقرون‌به‌صرفه نیست؛ به دلیل اینکه ماینرها در ازای پرداخت هزینه‌های سنگین برق و تجهیزات خنک کننده، تنها می‌توانند مقدار اندکی سود کسب کنند. البته لازم به ذکر است، در صورتی که شخصی تعداد زیادی کامپیوتر شخصی یا همان فارم ماینینگ داشته و در کنار این دارای منبع انرژی الکتریسیته رایگان و یا ارزان قیمت هم باشد، می‌توان گفت هزینه‌ها اندکی کاهش پیدا کرده و این روش به‌صرفه‌تر خواهد شد.

ماینینگ GPU استخراج ارز دیجیتال از طریق جی پی یو (GPU)

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به قدرت محاسباتی بیشتر، ماینینگ GPU به عنوان یک روش محبوب در بین ماینرها شناخته شد، در این روش از کارت‌های گرافیک برای استخراج استفاده می‌شود که به دلیل توانایی بالای پردازش موازی خود، قابلیت حل مسائل پیچیده را به طور مؤثرتری نسبت به CPU‌ها دارند، به همین دلیل، بسیاری از ماینرها به سمت این روش روی آوردند. علت برتر و به‌صرفه بودن این روش را می‌توان سرعت پردازش بالای GPU و در نتیجه توان محاسباتی بیشتر در مقایسه با CPUها عنوان کرد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: وضعیت رمزارزها پس از مرگ

استخراج رمزارزهای دیجیتال از این روش را می‌توان شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین روش برای استخراج ارزهای دیجیتال دانست. علت محبوبیت گسترده جی پی یوها بهره‌وری قابل توجه و در عین حال قیمت نسبتا پایین آن‌ها است. راه اندازی ریگ‌ها هزینه می‌برد؛ اما از نظر سرعت هش و نیروی کار کلی، استخراج از طریق GPU روشی فوق‌العاده است. در روش استخراج ارزها از طریق GPU برخلاف روش CPU ماینینگ که از پردازنده مرکزی سیستم برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود، از کارت گرافیک یا همان GPU کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنند.

ماینینگ ارزهای دیجیتال ؛ استخراج ارزهای دیجیتال چیست

ماینینگ ASIC استخراج ارز دیجیتال از طریق ای سیک (ASIC)

در پاسخ به نیاز به قدرت و کارایی بیشتر، دستگاه‌های مخصوصی به نام ASIC (Application-Specific Integrated Circuit) طراحی شدند که تنها برای استخراج یک ارز خاص بهینه‌سازی شده‌اند، این دستگاه‌ها قادرند تا در مدت زمان کوتاهی معادلات را حل کنند. به همین دلیل، برای ماینینگ ارزهایی مانند بیت‌کوین به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، هزینه‌های بالای این تجهیزات و همچنین نیاز به انرژی بسیار زیاد، می‌تواند برای برخی از ماینرها چالش‌برانگیز باشد. ای سیک‌ها با قابلیت حجم قابل توجهی از رمزارزها در مقایسه با سایر رقبای خود، مانند ریگ‌های CPU و GPU، اعتبار زیادی دارند. در این روش ماینرها با خرید دستگاه ماینر اقدام به تولید رمزارزهای دیجیتال و ثبت معاملات دیجیتالی می‌کنند. در فرایند ماینینگ، هر ماینری که زودتر کدهای معامله را حدس بزند، آن تبادل را در یک بلاک ثبت کرده و کارمزد خود را دریافت می‌کند.

استفاده از این دستگاه‌ها سبب می‌شود ارزهای موجود بسیار راحت‌تر از سایر روش‌ها مانند GPU و CPU حدس زده شوند. در نتیجه استفاده از این دستگاه‌ها بسیار کاربردی تلقی می‌شود. البته نباید از یاد برد که قیمت این دستگاه‌ها زیاد است. اما با توجه به اینکه در مقایسه با سایر روش‌ها تعداد تراکنش بیشتری ثبت می‌شود. در نتیجه درآمد بیشتری نیز برای فرد استخراج کننده به ارمغان می‌آورد و به همین دلیل صرفه اقتصادی دارد. همچنین این دستگاه‌ها از الگوریتم خاصی پیروی می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود هر دستگاه ای سیک تنها یکی از کریپتوکارنسی‌ها را تولید کند. بنابراین قبل از خرید این دستگاه‌ها باید نوع ارز استخراجی نیز تعیین شود.

ماینینگ ابری روش استخراج ابری (Cloud Mining)

این نوع ماینینگ به کاربران این امکان را می‌دهد که به جای خرید و نگهداری تجهیزات ماینینگ، از خدمات ماینینگ ابری استفاده کنند. که در آن شرکت‌های خاصی به ارائه خدمات ماینینگ و تأمین تجهیزات پرداخت و کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای مشخص، از قدرت پردازش آن‌ها بهره‌برداری کنند. این روش برای افرادی که توانایی سرمایه‌گذاری در تجهیزات را ندارند، بسیار مناسب است. اما باید به دقت به انتخاب شرکت‌های معتبر در این زمینه توجه شود.

در روش کلود ماینینگ، ماینرها پول مشخصی به یک فرد یا یک تشکیلات عظیم می‌پردازند. به این ترتیب دستگاه استخراج رمزارز که تحت عنوان ریگ (rig) شناخته می‌شود را اجاره می‌کنند. این اجاره برای مدت زمانی مشخص انجام می‌شود. در طی این زمان تمامی درآمدهای ریگ از هزینه نگهداری و هزینه برق کسر شده و باقی مبلغ به کیف پول رمزارز ماینرها انتقال پیدا می‌کند.

البته لازم به ذکر است که ماینرها با این کار دستگاه‌های آن‌ها را اجاره نمی‌کنند، بلکه هزینه‌ای برای هش ریت دستگاه می‌پردازند. درآمد ماینرها از طریق استفاده از روش استخراج ابری بر اساس مقدار هش ریت اجاره داده شده تعیین می‌شود. از طریق سود حاصل از نیروی هشی که می‌پردازند، سهم پرداخت خود را به دست می‌آورند. ماینرها برای استخراج پولی رمزارزها از طریق کلود ماینینگ، ابتدا باید یک میزبان یا همان هاست برای استخراج ابری آنلاین پیدا کنند. سپس باید برنامه‌های استخراجی که این میزبان‌ها ارائه می‌کنند را بررسی نمایند. حدود ۴ الی ۵ پلن متفاوت وجود خواهد داشت که با توجه به قیمت، از ارزان‌ترین تا گران‌ترین طبقه بندی می‌شوند.

استخراج ارز دیجیتال با بازی

کاربران می‌توانند با انجام بازی متاورس و برخی بازی‌های محبوب ارزهای دیجیتال کسب کنند.

پیشنهاد می کنیم در این دوره شرکت کنید: دوره nft ایران سرمایه

ارز هایی که این روزه ها مناسب استخراج ند بسیارند. برای مثال: بیت کوین، اتریوم، زی کش، دوج کوین، مونرو و شیبا

فاکتورهای مهم در انتخاب سودآورترین ارز دیجیتال برای استخراج

مهم‌ترین چیزی که مردم هنگام انتخاب یک ارز برای استخراج به دنبال آن هستند، سودآوری است. با این حال برخی از ماینرهای مبتدی ممکن است این معیار را اشتباه تفسیر کنند. سودآوری استخراج یک ارز دیجیتال تنها به قیمت آن کوین بستگی ندارد. به طور کلی،‌ برای انتخاب سودآورترین ارزهای دیجیتال برای استخراج باید جنبه‌های زیر را لحاظ کنید:

سختی استخراج: 

سختی استخراج (Mining Difficulty) یک از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار در تعیین سودآورترین ارزهای دیجیتال برای استخراج است.

برخی از ارزهای دیجیتال سختی شبکه بالاتری دارند که ماین کردن آنها به شکلی سود آور را دشوارتر می‌کند. برای تخمین سود احتمالی، میزان سختی استخراج ارز دیجیتال انتخابی خود را ارزیابی کنید. توجه داشته باشید که سختی استخراج ثابت نیست. بستگی به سیاست پروتکل‌های ارز دیجیتال یا عواملی مثل مجموع قدرت محاسباتی شبکه تغییر می‌کند. دشواری استخراج به پیچیدگی مسائل ریاضی اشاره دارد که برای ماین کردن یک بلوک باید حل شوند. سختی بیشتر به این معناست که قدرت محاسباتی بیشتری مورد نیاز است و این می‌تواند هزینه‌های ماینینگ را افزایش دهد. به تبع آن سود استخراج یک ارز دیجیتال را کاهش دهد. بنابراین، یک ارز دیجیتال سودآور برای استخراج معمولا دارای قیمت بالا، پاداش بلوک بالا و سختی استخراج پایین است. در عین حال می‌توان آن را با قیمت برق مقرون‌به‌صرفه استخراج کرد.

نوسانات بازار:

قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار پرنوسان باشد. برای اطمینان از سودآوری استخراج، روندهای بازار و پتانسیل افزایش قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود را آنالیز کنید. برای این منظور منابع خبری معتبر را دنبال کنید. از آخرین خبرهای پروژه مطلع باشید، توکنومیک آن را بررسی کنید. فاکتورهای دیگری مثل ارزش بازار (Market Cap)، عملکرد قیمت آن رمز ارز در گذشته و… را لحاظ کنید.

مصرف انرژی و هزینه‌های برق:

استخراج ارز دیجیتال مقدار قابل توجهی برق مصرف می‌کند. هنگام محاسبه سودآورترین ارز های دیجیتال برای استخراج نرخ برق منطقه خود را لحاظ کنید. همچنین باید مطمئن شوید که سخت افزار شما از لحاظ مصرف برق بهینه است.

امنیت و مقررات:

مطمئن شوید که الزامات قانونی استخراج در منطقه خود را می‌دانید. در غیر این صورت، ممکن است به دلیل تغییر قوانین سرمایه‌گذاری شما روی تجهیزات ماینینگ و… بی‌ارزش شود. همچنین، رعایت بهترین تدابیر امنیت سایبری ضروری است وگرنه به راحتی ممکن است سرمایه شما به جیب هکرها و سارقان برود.

روش استخراج:

استخراج ارزهای دیجیتال اثبات کار به سه روش مختلف انجام می‌شود: استخراج انفرادی (Solo Mining)، پول ماینینگ (Pool Mining) و استخراج ابری (Cloud Mining). هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد. هنگام انتخاب سودآورترین ارزهای دیجیتال برای استخراج، باید روش ماینینگ را نیز در تصمیم خود لحاظ کنید.

سازگاری سخت افزاری:

برای تضمین سودآوری باید مطمئن شوید که سخت افزار استخراجی شما با ارز دیجیتالی که قصد ماین کردن آن را دارید، سازگار است. ارزهای دیجیتال ممکن است به تنظیمات سخت افزاری خاصی نیاز داشته باشند، بنابراین هنگام انتخاب تجهیزات ماینینگ خود به این موضوع توجه کنید.

اثرات زیست‌محیطی:

هنگام انتخاب سودآورترین ارزهای دیجیتال برای استخراج، تاثیرات زیست‌ محیطی فعالیت‌های ماینینگ خود را در نظر بگیرید. به خصوص اگر ارزهای دیجیتال اثبات کار (PoW) را که انرژی‌بر هستند، استخراج می‌کنید. اگر این موضوع برای شما مهم است، یک رمز ارز سازگار با محیط زیست یا کم‌مصرف‌تر را جایگزین کنید.

ماندگاری بلندمدت:

دوام و رشد پروژه یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در انتخاب سودآورترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در نظر بگیرید. برای اطمینان از این موضوع، دورنمای بلندمدت و حمایت جامعه کاربری از ارز دیجیتال انتخابی خود را ارزیابی کنید. برخی پروژه‌ها ممکن است عمر کوتاهی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر حضور قوی و ماندگاری دارند. از جمله ویژگی‌های یک ارز دیجیتال ماندگار فوندامنتال قوی، رودمپ مشخص و کاربردهایی در دنیای واقعی است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: چرا بیشترNFT‌ ها روی شبکه اتریوم ساخته می‌شوند؟

موانع و چالش‌ها در استخراج ارز دیجیتال ، ماینیگ ارز دیجیتال

همان‌طور که می‌دانید، ماینینگ ارزهای دیجیتال با چالش‌ها و موانع متعددی همراه است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. مصرف انرژی: یکی از بزرگ‌ترین معضلات ماینینگ، مصرف بالای انرژی است. به خصوص در ماینینگ ارزهایی مانند بیت‌کوین به یک مسئله جهانی تبدیل شد. این موضوع نه تنها بر روی هزینه‌های استخراج تأثیر می‌گذارد، بلکه نگرانی‌های زیست‌محیطی را نیز به همراه دارد.
  2. رقابت شدید: با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، رقابت میان ماینرها به شدت افزایش یافته است. و به همین دلیل، ماینرها باید به دنبال راهکارهایی برای بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها باشند، زیرا با افزایش تعداد ماینرها، پاداش‌ها کاهش می‌یابند.
  3. قوانین و مقررات: در بسیاری از کشورها، قوانین و مقررات مرتبط با ماینینگ به سرعت در حال تغییر است و این موضوع می‌تواند بر روی تصمیمات سرمایه‌گذاری ماینرها تأثیر بگذارد. از جمله محدودیت‌ها و مجوزهای لازم برای استخراج و همچنین پیامدهای مالیاتی.

مزایای استخراج ارز دیجیتال چیست؟

حال پس از تفسیر کامل ماینینگ ارز های دیجیتال، بررسی انواع روش های ماین و چالش های پیش رو در استخراج ارز دیجیتال بطور خلاصه مزایا و معایب ماینینگ ارز دیجیتال را بیان می کنیم:

استخراج ارز دیجیتال مزایای متعددی را برای استخراج‌کنندگان و شبکه به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

کسب درآمد: ماینرها در ازای تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید، پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش می‌تواند منبع درآمد جذابی برای افراد و شرکت‌هایی باشد که در حوزه ماینینگ فعالیت می‌کنند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز بخوانید: سریع ترین راه های ثروتمند شدن در بازارهای مالی

تأمین امنیت شبکه: ماینرها با تأیید تراکنش‌های معتبر و رد تراکنش‌های مخرب، از سلامت و امنیت شبکه محافظت می‌کنند. هرچه تعداد ماینرها بیشتر باشد، حمله به شبکه و دستکاری آن دشوارتر خواهد بود.

افزایش تمرکززدایی: ماینینگ به عنوان فرآیند یک سیستم غیرمتمرکز، نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها را از بین می‌برد. این ویژگی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های تراکنش و افزایش سرعت انتقال وجوه شود.

مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شبکه: ماینرها اغلب در تصمیمات مهم شبکه مانند ارتقای پروتکل یا تغییر اندازه بلاک، نقش مهمی ایفا می‌کنند. آن‌ها با رأی ناشی از قدرت پردازشی خود، می‌توانند از پیشنهادهایی که به نفع شبکه است حمایت کنند.

توزیع عادلانه‌تر ارزهای دیجیتال: ماینینگ فرصتی برای همه افراد فراهم می‌کند تا با سرمایه‌گذاری و تلاش، بتوانند واحدهای جدید ارز دیجیتال به دست آورند. این موضوع باعث می‌شود توزیع ارزها در شبکه عادلانه‌تر باشد.

معایب ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

مصرف بالای انرژی: ماینینگ به دلیل نیاز به محاسبات پیچیده، مستلزم مصرف برق بسیار زیاد است. این موضوع نه‌تنها از لحاظ هزینه برای ماینرها چالش‌برانگیز است، بلکه نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر زیست‌محیطی ماینینگ ایجاد کرده است.

هزینه بالای سخت‌افزار: با افزایش رقابت در ماینینگ، نیاز به دستگاه‌های قدرتمندتر و تخصصی‌تر نیز افزایش می یابد. هزینه خرید، نصب و نگهداری این تجهیزات می‌تواند برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز باشد.

انحصار قدرت پردازشی: با ظهور مزارع بزرگ ماینینگ و استخرهای استخراج، بخش قابل‌توجهی از قدرت پردازشی شبکه در اختیار تعداد محدودی از ماینرهای پرقدرت قرار می گیرد. این موضوع با هدف اصلی غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال در تضاد است.

نوسانات سودآوری: سودآوری ماینینگ به عوامل مختلفی مانند قیمت ارز دیجیتال، دشواری استخراج و هزینه انرژی بستگی دارد. تغییرات در هر یک از این عوامل می‌تواند سودآوری را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

تأثیرات زیست‌محیطی: علاوه‌بر مصرف بالای انرژی، ماینینگ باعث ایجاد زباله‌های الکترونیکی ناشی از دور ریز سخت‌افزارهای قدیمی نیز می‌شود. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد پایداری بلندمدت صنعت ماینینگ ایجاد کرده است.

هزینه استخراج ارز دیجیتال

آموزشش خرید ارز دیجیتال و استخراج آن سبب می‌شود تا ماینرها با اطلاعات بیشتری فرایند کسب سود از رمزارزها را آغاز کنند. در این میان هزینه استخراج ارز دیجیتال یکی از موارد حائز اهمیت است. استخراج ارز دیجیتال به مصرف برق زیادی احتیاج دارد و این امر باعث صرف هزینه زیادی نیز می‌شود. ماینرهایی که قصد دارند برای استخراج ارزهای دیجیتال هزینه کنند، ابتدا باید از قدرت برق اطمینان یابند و سپس یک سیستم محاسباتی قوی تهیه کنند. که دارای کارت گرافیک، ابزار خنک کننده، مدار مجتمع، ارتباط اینترنتی و نرم افزارهای استخراج ارز دیجیتال باشد.

هزینه ماینینگ ارزهای دیجیتال ؛ استخراج ارزهای دیجیتال چیست

تجهیزات لازم برای استخراج ارز دیجیتال

در اوایل ایجاد ارزهای دیجیتال، کاربران می‌توانستند با استفاده از پردازنده کامپیوتر و یا کارت گرافیک کامپیوتر خود، به استخراج ارز دیجیتال بپردازند. اما در دنیای امروزی و با گسترش شبکه ارزهای دیجیتال و افزایش کاربران این مجموعه که از استخرهای استخراج و فارم ماینینگ‌ها با دستگاه‌های ماینر پیشرفته استفاده می‌کنند. دیگر روش‌های قدیمی جوابگو نیست. و برای شروع کار استخراج باید از برخی تجهیزات استفاده کرد.

در ادامه به معرفی امکانات و تجهیزاتی که برای استخراج کریپتوکارنسی‌ها نیاز است، می‌پردازیم:

کیف پول ارزهای دیجیتال

کیف پول ارزهای دیجیتال از جمله مواردی است که ماینرها باید آن را در اختیار داشته باشند. پس از انجام فرایند استخراج ارزها و توکن‌های مختلف، این دارایی‌ها باید در محیطی امن نگهداری شوند. که یک کیف پول معتبر ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند.

اینترنت

برای استخراج ارز دیجیتال به یک خط اینترنت ADSL نیاز است. در استخراج ارز دیجیتال، سرعت و حجم اینترنت فرق چندان زیادی ندارد. بهتر است از خطی استفاده شود که قطع و وصل زیادی نداشته و پایدار باشد.

جریان برق

دستگاه‌های ماینر که برای استخراج ارز دیجیتال به کار گرفته می‌شوند، برق زیادی مصرف می‌کنند. به همین دلیل باید مصرف بالای برق را در نظر گرفت. در ایران استفاده از برق خانگی برای استخراج ارزهای دیجیتال منع قانونی دارد و برای شروع فعالیت استخراج باید مجوزهای لازم تهیه شوند.

دستگاه ماینر

دستگاه‌های ماینر تولید کنندگان محدودی دارند و به دلیل تحریم ایرانیان، باید این دستگاه‌ها از افراد و شرکت‌های واسطه تهیه شود. مدل‌های دستگاه آی سیک (ASIC) از بهترین دستگاه‌های موجود هستند. که ماینرها می‌توانند آن‌‌ها خریداری نمایند.

خنک کننده

برای استخراج ارز دیجیتال به دستگاه خنک کننده نیاز است. دستگاه‌های ماینر به‌علت پردازش بالا، گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. برای خنک کردن این دستگاه‌ها و همچنین فضای اطراف دستگاه‌های ماینر باید از خنک کننده‌های قوی استفاده شود.

آینده ماینینگ ارزهای دیجیتال

با توجه به تغییرات سریع در تکنولوژی و افزایش نیاز به انرژی‌های تجدیدپذیر، آینده ماینینگ ارزهای دیجیتال ممکن است به سمت استفاده از منابع انرژی پاک و نوآوری‌های تکنولوژیکی جدیدی حرکت کند. همچنین، پروژه‌های مختلفی در حال توسعه هستند که به دنبال کاهش مصرف انرژی و افزایش کارایی ماینینگ هستند. بنابراین، با توجه به روندهای موجود، می‌توان انتظار داشت که ماینینگ در آینده دچار تحولات گسترده‌ای خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در نهایت، ماینینگ ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از ارکان اصلی و بنیادین سیستم‌های بلاکچینی به شمار می‌آید که با استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های مختلف، امکان تأمین امنیت و اعتبار تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. با این حال، چالش‌ها و موانع پیش روی ماینرها، نیاز به هوشمندی و برنامه‌ریزی دقیق را می‌طلبد. بنابراین، آگاهی از روندهای موجود و تطبیق با تغییرات بازار می‌تواند به موفقیت در این حوزه کمک کند. با گذر زمان استخراج ارز دیجیتال، به دلیل بیشتر شدن سختی شبکه سخت‌تر از گذشته شده است.

حوزه کریپتوکارنسی‌ها از مجموعه‌ای اتفاق‌های مختلف تشکیل شده که باعث می‌شود این تراکنش‌ها شفاف‌تر شده و برای کاربران زیادی در دسترس باشد. استخراج ارزهای دیجیتال در ایران با کسب مجوز امکان پذیر است و ماینرها می‌توانند با مطالعه شرایط لازم نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند. دنیای استخراج رمزارزها گستردگی بسیار زیادی دارد. به همین دلیل ماینرها قبل از آغاز فرایند استخراج باید به درستی از شرایط موجود اطلاع یابند. و نسبت به تهیه تجهیزات لازم مانند تهیه دستگاه ماینر، خنک کننده، جریان برق، اینترنت، کیف پول نگهدارنده ارزها و غیره اقدام کنند.

اگر به دنبال فراگیری بازار ارزهای دیجیتال هستید، پیشنهاد میکنیم از قسمت فروشگاه وبسایت ما دیدن فرمائید.

در صورت نیاز به مشاوره برای فعالیت در بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال کافیست از طریق صفحه تماس با ما، از راه های ارتباطی با ما صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *